Chişinău-Kiev pleit ervoor dat Oekraïense vervoerders meer spoorwegen gaan gebruiken

Francis

 

Er hebben onlangs verschillende gesprekken tussen Chişinău en Kiev plaatsgevonden, die de komende periode zullen worden voortgezet om Oekraïense vervoerders aan te moedigen meer gebruik te maken van de spoorwegen.

Volgens de Moldavische minister van Infrastructuur en Regionale Ontwikkeling Andrei Spînu zal deze oplossing enerzijds de grensovergangen deblokkeren en anderzijds meer inkomsten opleveren voor de Moldavische staatsspoorwegen (Calea Ferată in Moldavië).

De afgelopen maanden is Oekraïne er echter in geslaagd het transport op de Zwarte Zee te deblokkeren en nu verschillende havens verder naar het westen van het land functioneren, is de druk op de doorvoer afgenomen, zei minister Andrei Spînu. De functionaris zei dat er ook wordt gewerkt aan de mogelijkheid om een ​​groot deel van de Oekraïense goederen per spoor te vervoeren, waardoor ook de medewerkers van de Moldavische Spoorwegen hun salaris op tijd zullen ontvangen.

Onbetaalde lonen bij de Moldavische spoorwegen

De verklaring werd afgelegd nadat MRC-directeur Oleg Tofilat aankondigde dat de Moldavische Staatsspoorwegonderneming met financiële problemen kampt en dat de werknemers daardoor al enkele maanden hun salaris niet hebben ontvangen.

“Er zijn schulden van een maand, maximaal twee maanden aan de betaling van de salarissen. Uit wat we zien lijkt het erop dat dit nog steeds een kortetermijnsituatie zou zijn, dat wil zeggen dat na januari en februari de zaken zullen terugkeren naar een hogere goederenstroom, waardoor zelfs de betalingsachterstanden bij de spoorwegen kunnen worden betaald. Om de landgrensovergangen open te stellen voor vrachtwagens zou het goed zijn als een deel van de goederen per spoor zou kunnen worden vervoerd, en dat vertellen we onze partners in Oekraïne voortdurend. De doorvoer is grotendeels afgenomen om de reden die ik heb genoemd, namelijk dat sommige havens in Oekraïne zijn heropend en dat het graan bijvoorbeeld rechtstreeks via Oekraïense havens gaat en niet langer door de Republiek Moldavië gaat”, aldus Andrei Spînu.

CFM ervaart momenteel een daling van 30% in het volume aan vervoerde goederen. Volgens het hoofd van de commerciële dienst van CFM, Dmitri Prohnitchi, bedraagt ​​het gemiddelde maandinkomen van CFM momenteel 80 tot 85 miljoen Moldavische lei (wat overeenkomt met 4 tot 4,35 miljoen euro). Tegelijkertijd bedraagt ​​het maandelijkse salarisbudget ruim 60 miljoen lei (iets meer dan drie miljoen euro). In een tijd waarin enerzijds het volume van de vervoerde goederen afneemt en anderzijds het bedrijf de salarissen van de werknemers moet betalen, de operationele kosten op peil moet houden en een aantal historische schulden moet dekken, probeert CFM aan al deze verplichtingen te voldoen. Eind december was 70-80% van de salarissen van de werknemers over september uitbetaald. CFM heeft momenteel 5.700 medewerkers en 36 vestigingen. Deze gesprekken tussen Chisinau en Kiev zijn er daarom op gericht om Oekraïense goederen weer op het spoor te krijgen en daarmee de noodzakelijke inkomsten voor CFM veilig te stellen.

 

Share This Article
Leave a comment