De Prague Public Transit Company (DPP) heeft een achtjarig contract getekend met Škoda Group voor de aankoop van 40 ForCity Plus Praag-trams en een optie om er nog eens 160 te leveren. De totale waarde van het contract bedraagt bijna 16,6 miljard CZK (676,3 miljoen euro) en het is een van de grootste investeringen in nieuwe trams in de moderne geschiedenis van DPP. De eerste twintig nieuwe trams zullen naar verwachting in december 2025 in Praag arriveren, en nog eens twintig voertuigen een jaar later, eind december 2026.
De Škoda ForCity Plus Praha 52T-tram met 100% lage vloer is een vijfdelig eenrichtingsvoertuig zonder een enkele trede in het gehele passagierscompartiment, inclusief de ruimte boven de draaistellen, in een modern ontwerp gecreëerd door een team van ontwerpers van Škoda Groep onder leiding van Tomáš Chludil.
De ForCity Plus Praha-trams zijn 32 meter lang uitgerust met groene airconditioning voor het hele rijtuig met ecologisch koelmiddel, een antibotsingssysteem, automatische passagierstelling, energiebesparende LED-binnen- en buitenverlichting en 70 beklede stoelen, waarvan 44 naar voren -gericht en 26 zijn naar achteren gericht.
Vergeleken met de vorige 15T-trams zal de capaciteit van de nieuwe voertuigen met 33 passagiers toenemen, of bijna 16%. Passagiers zullen profiteren van het nieuwe informatiesysteem met zes grote schermen over de gehele breedte van het gangpad en een meer intuïtieve bediening van de deuropeningsknoppen en signalering aan de bestuurder.
Praag, en vooral het historische centrum, is typerend voor zijn smalle straatjes met scherpe bochten en steile hellingen, aanzienlijke hoogteverschillen in het tramnetwerk, maar ook lange en relatief rechte routes. Bij de ontwikkeling van de nieuwe tram voor Praag werd met al deze feiten rekening gehouden, evenals met de technische vereisten van de DPP die voortvloeiden uit de eerdere operationele ervaringen. Het ontwerp van de nieuwe tram combineert een multilinkvoertuig met twee draaibare draaistellen onder de buitenste schakels en twee gedeeltelijk draaibare draaistellen onder de binnenste chassisschakels. Deze combinatie zorgde voor een veel toegankelijker, luchtiger salon voor passagiers met korte, bredere en ruime gewrichten, vrij van treden of andere barrières. Het zorgt ook voor aanpassingsvermogen aan elk circuitprofiel en belooft een soepele, comfortabele en stille rit, evenals minder slijtage aan wielen en rupsbanden. Deze oplossing zal een impact hebben op de langere levensduur van de voertuigen, uitgaande van bijvoorbeeld tot 50% meer wielkilometers dan de 15T-trams, en uiteindelijk lagere onderhoudskosten voor de draaistellen en de duurste componenten ervan.
“We bouwen nieuwe lijnen, vorig jaar hebben we drie lijnen geopend met een totale lengte van 5 kilometer, en we zijn nog meer aan het voorbereiden. Dit jaar gaan we bijvoorbeeld bouwen op het Wenceslasplein. Alleen al voor de nieuwe lijnen, die we in de periode 2024-2027 willen aanleggen, zijn 45 nieuwe trams nodig. En het zullen deze 100% stille trams met lage vloer zijn, met een groter aantal zitplaatsen en een antibotsingssysteem”, aldus Zdeněk Hřib, eerste loco-burgemeester van Praag voor Transport en voorzitter van de Raad van Commissarissen van DPP.