Jeff Lee
Hallo en welkom bij deze aflevering van Cargo Facts Connect, de podcast van Cargo Facts, al meer dan 40 jaar de recordnieuwsbrief voor de luchtvracht- en vrachtvliegtuigindustrie. Ik ben Jeff Lee, redacteur van Cargo Facts, en het is vrijdag twaalf januari. Zoals altijd brengt een nieuw jaar nieuwe operators met nieuwe typen vrachtschepen met zich mee. En deze week vergezeld ik Cristiano Koga, CEO van Modern Logistics, dat op het punt staat de volgende 737-800 vrachtschipoperator in Brazilië te worden terwijl het plannen uitvoert om buiten het land uit te breiden.
Jeff Lee
Hallo Cristiano. Allereerst een gelukkig nieuwjaar voor jou. Hoe is het voor u geweest sinds u in mei bij het bedrijf kwam werken?
Cristiano Koga
Hartelijk dank Jeff, dat je mij vandaag mocht ontvangen. Het is altijd een genoegen om met u en uw publiek, een zeer goed gekwalificeerd publiek over de hele wereld, te praten. Sinds ik in mei bij de moderne logistiek begon, is het een uitstekende reis geweest voor mij en ook voor mijn teamleden in de hele organisatie. Het eerste dat ik samen met het team mocht doen, was het vernieuwen en herdefiniëren van onze missie, onze visie en onze bedrijfswaarden. Het is belangrijk dat het niet uitmaakt of je een hele goede strategie hebt, als je geen hele sterke waarden hebt om jou en de rest van het team te begeleiden tijdens deze reis en de waarden die ik bedoel, zoals verantwoordelijkheid, gevoel van urgentie, proactiviteit, innovatie en enkele andere waarden die we hanteren en die we elke dag nalaten bij de moderne logistiek. Daarna heb ik veel tijd geïnvesteerd in het herdefiniëren van de langetermijnstrategie voor de organisatie. We hebben moderne snelheid genoemd, wat betekent dat we een geïntegreerd logistiek platform willen worden met veel technologie ingebed in onze oplossingen. Wanneer de zeer sterke pijlers zoals de luchtvaart, zowel de grond als de toeleveringsketen. Maar die pijlers worden toch heel goed ondersteund door mensen, technologie en veiligheid? Dus de afgelopen maanden heb ik veel tijd geïnvesteerd in de ontwikkeling daarvan, door ook terug te communiceren naar de organisatie, maar ook naar onze belangrijkste stakeholders zoals jij. Maar ook met onze belangrijkste leveranciers, klanten, toezichthouders en iedereen die deel uitmaakt van het model logistieke ecosysteem. Dat was dus de reis. En daarnaast, Jeff, hadden we het hoogseizoen, het hoogseizoen was een heel belangrijke periode van het jaar voor ons en voor onze klanten en uit verschillende sectoren. Automotive, hightech, e-commerce en ook farmaceutische producten. Daarom helpen we hen succesvol te zijn tijdens het belangrijkste deel van het jaar, namelijk het hoogseizoen naast de kerstperiode. Dus dat is waar ik de afgelopen maand mijn tijd in heb geïnvesteerd sinds ik bij het bedrijf kwam.
Jeff Lee
Rechts. Dus zou u zeggen dat de Braziliaanse markt dezelfde soort uitdagingen en tegenwind heeft ervaren als andere markten over de hele wereld, en weet u wat u denkt dat ons in verband hiermee te wachten staat voor 2024?
Cristiano Koga
Brazilië heeft de afgelopen vier of vijf jaar dus geleden sinds de coronacrisis in verschillende aspecten van de macro-economie toesloeg, maar ook in sommige specifieke sectoren. Maar het goede nieuws is dat de groeivoorspelling voor Brazilië vorig jaar rond de 3,5% van het bbp lag. Als je het vergelijkt met het gemiddelde van de mondiale bbp-groei, lag de groei boven het gemiddelde van de ontwikkelde markten, wat goed nieuws is en een van de redenen waarom Brazilië zeer sterk uit de pandemie kwam, was de beheersing van de inflatie. De inflatie heeft veel verschillende landen in veel verschillende delen van de wereld getroffen, en de Centrale Bank is sinds het begin begonnen met het verhogen van de rentetarieven. Het hielp dus de inflatie onder controle te houden, wat ook een veel betere groei van de economie als geheel bevorderde. Vorig jaar was dus een heel sterk jaar voor het land en ik kan ook enkele van de sectoren noemen waarvan je weet dat ze heel, heel belangrijk waren voor die specifieke groei: de landbouw nummer 1, maar ook de industriële sector op verschillende fronten, zoals de automobielsector. zoals de industriële maar ook de online verkoop. Dus de online verkoop van e-commerce is sinds de pandemie met dubbele cijfers gegroeid, dus dat huis heeft Brazilië ook geholpen om als land heel goed te presteren.
Jeff Lee
Ik denk dat je weet dat we hier allebei al een tijdje naar uitkijken, maar je zult duidelijk in oktober in Brazilië zijn aangekomen. En ik weet dat jij en het bedrijf bezig zijn geweest met het gereedmaken ervan en de certificering en zo. Wat is het laatste nieuws hierover en wanneer verwacht u dit vliegtuig in gebruik te kunnen nemen? Ten eerste zijn we heel erg enthousiast over de moderne logistiek bij de aankomst van het nieuwe vliegtuig, omdat het onderdeel is geweest van onze langetermijnstrategie om te blijven investeren in het bedrijfsleven, zoals vloot, en dan is de modernisering van de moderne logistieke vloot een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf. In de afgelopen jaren tot uw vorige punt, dus het eerste vliegtuig arriveerde in oktober en we zijn op schema met de certificering van deze nieuwe apparatuur om niet alleen in Brazilië te vliegen, maar ook in heel Latijns-Amerika, inclusief de Verenigde Staten.
Jeff Lee
Rechts.
Cristiano Koga
We bevinden ons dus in het laatste proces met de toezichthouder ANAC en we verwachten dat als alles de komende drie tot vier weken goed gaat, we de definitieve certificering begin februari verwachten vóór het carnavalsseizoen in Brazilië, wat een zeer Een belangrijke mijlpaal voor ons omdat we verwachten dat de volumes ook zullen groeien na de zomervakantie die nu in Brazilië plaatsvindt en die na de tweede helft van februari begint. We verwachten dus dat het nieuwe vliegtuig tegen die tijd al rond Brazilië zal vliegen, maar ook een aantal internationale routes zal afleggen als onderdeel van ons plan.
Jeff Lee
Rechts. Kunt u enkele van deze internationale plannen plagen?
Cristiano Koga
Absoluut, absoluut. Dus als onderdeel van onze langetermijnstrategie bestaat de snelheid erin uit te breiden en te diversifiëren over het hele land. We zijn dus bezig met het vliegen naar een aantal landen in Zuid-Amerika, zoals Colombia, Chili, Argentinië, Uruguay, maar we zijn ook bezig met het vliegen naar de Verenigde Staten, wat in veel opzichten ook een zeer belangrijke markt voor de regio is. niet alleen vanuit een volumeperspectief, maar ook vanuit een diversificatie vanuit verschillende behoeften om vanuit de Verenigde Staten naar Zuid-Amerika te vliegen.
Jeff Lee
Ja.
Cristiano Koga
Deze plannen zijn dus zeer solide. We houden, weet u, dagelijks alle belangrijke mijlpalen en tijdlijnen bij om er zeker van te zijn dat we over alle mogelijkheden beschikken om internationaal te vliegen zodra we de definitieve certificering hebben.
Jeff Lee
En wat is, ja, je had het net over de capaciteiten daar, welke andere investeringen heb je buiten Brazilië moeten doen om je voor te bereiden op deze internationale operaties?
Cristiano Koga
Er zijn er een paar die ik je kan vertellen. De eerste gaat over het aanpassen van het vliegtuig om naar deze verschillende landen te vliegen vanuit een regelgevend perspectief. Je hebt technische uitrusting in die vliegtuigen nodig om ze internationaal te laten vliegen. Dat is #1, #2 om aan de licenties te werken met de lokale toezichthouders zoals FAA zoals ANAC, maar ook de correspondenten van ANAC in Colombia, Chili, Argentinië en Uruguay om ervoor te zorgen dat we over alle vereisten en licenties beschikken om daarin te opereren landen, niet alleen op charterbasis, rechtstreeks op een speciale charterbasis, maar ook op reguliere vluchten, en ook op training, wat een zeer belangrijk aspect van ons bedrijf is om onze piloten op te leiden en te bewijzen dat ze in en uit die specifieke landen kunnen vliegen. We hebben dus, weet u, een zeer solide tijdlijn om ervoor te zorgen dat al deze belangrijke mijlpalen worden bereikt om ervoor te zorgen dat we klaar zijn om te vertrekken zodra we het vliegtuig hebben gecertificeerd.
Jeff Lee
Je bent dus alleen van plan om internationaal te vliegen met de 800, toch? Je andere, je hebt nog drie andere klassiekers. Die blijven binnen Brazilië?
Cristiano Koga
In het begin wel. maar omdat de NG’s veel moderner zijn vanuit technologisch perspectief, maar zowel qua actieradius, qua laadvermogen als qua actieradius. De NG’s zullen dus meer gericht zijn op de grensoverschrijdende vluchten, maar ook op de korte afstanden kunnen klassiekers worden ingezet. In Uruguay en Argentinië kunnen we bijvoorbeeld klassiekers vliegen, maar de NGS zijn veel effectiever voor internationale vluchten en we gaan die vloot vooral inzetten, weet je, voor de internationale routes en de klassiekers, niet alleen voor de binnenlands, maar ook charters, het recht dat we regelmatig hebben.
Jeff Lee
Over de klassiekers gesproken, wat is het nieuwste plan daarvoor? Ik weet dat je de 800 een tijdje naast de klassiekers zult gebruiken, maar heb je updates over de plannen voor die 800 en ken je potentieel meer 8 honderden?
Cristiano Koga
Dus op dit moment hebben we de twee 800 ondertekend en vastgelegd. De eerste is al gearriveerd. De tweede zal naar verwachting in de komende maanden arriveren.
Dit zijn dus de nieuwe en je hebt nog steeds de klassieker. Dus op dit moment verwachten we en zijn we van plan om die vliegtuigen in de klassiekers te laten vliegen, omdat voor een markt als Brazilië, waar je, je weet wel, grote volumes hebt op bepaalde locaties of in bepaalde steden, de klassiekers logischer zijn vanuit een kostenperspectief. We hebben dus op dit moment geen plannen om klassiekers terug te brengen. Eigenlijk geven we er maar één terug die deel uitmaakte van het oorspronkelijke plan en we houden, weet je, de twee en G’s en de twee klassiekers vliegen om ons algehele netwerk samen te stellen.
Jeff Lee
U had het over de investeringen buiten Brazilië, maar laten we even terugkeren naar Brazilië. Ik weet dat u momenteel een marktaandeel van ongeveer 27% heeft.
Cristiano Koga
Rechts.
Jeff Lee
Ik denk dat het, met al deze groeiplannen in gedachten, naar wat voor soort cijfers kijkt als je nadenkt over het marktaandeel dat je door de moderne tijd wilt laten innemen?
Cristiano Koga
Dit marktaandeel van 27-28% is op dit moment dus meer gericht op het binnenland, maar we verwachten ook in het buitenland een dubbelcijferig marktaandeel te hebben. We hebben zeer ambitieuze en agressieve plannen om met ons nieuwe vliegtuig naar het buitenland te gaan en te blijven investeren in die sectoren waarvan we denken dat ze onze waardepropositie waarderen, om zo te zeggen. Maar we zijn van plan om op zijn minst dubbele cijfers binnen te halen via een relevante speler in elk van deze markten die ik u heb genoemd: Colombia, Chili, Argentinië, de Ruai, maar ook de grensoverschrijdende ons, voornamelijk in Zuid-Florida. En wij geloven dat we dat kunnen bereiken omdat we over de juiste uitrusting, de juiste technologie, de juiste mensen en de juiste strategie beschikken om die doelen te bereiken.
Jeff Lee
Goed. Ik bedoel, ja, het klinkt alsof je dit jaar veel werk voor de boeg hebt, maar ook een heleboel spannende plannen. En we kijken er zeker naar uit om deze te bespreken en uw 2e 800 te zien arriveren, maar in de tussentijd willen we u hartelijk bedanken voor uw tijd en veel succes met alle groei die u heeft gepland.
Cristiano Koga
Nogmaals hartelijk dank, Jef. Het was een genoegen om met u en uw publiek te praten en we verwachten u de komende maanden nog meer goed nieuws te kunnen geven en hopen een geweldig jaar te hebben. Jij ook. En laten we contact houden. Bedankt.
Jeff Lee
Bedankt. Hopelijk zien we je in mei in Panama voor vrachtfeiten LATAM.
Cristiano Koga
Absoluut. Ik zal er zijn.
Jeff Lee
Geweldig. Bedankt Cristiano.
Cristiano Koga
Hartelijk dank.
Jeff Lee
Dat was Cristiano Koga, CEO van Modern Logistics. En dat is alle tijd die we vandaag hebben. Bezoek cargo Facts.com voor meer informatie over de markt voor vrachtvliegtuigen. Hartelijk dank voor uw deelname, en volgende keer weer van harte welkom.